Ibanez RGMS8-BK - 8 strenget
Ibanez RGMS8-BK - 8 strenget
RGMS8-BK (Sort) Elektrisk guitar, Multi-scale.
MS tilføjelse til RG-navnet er, at guitaren er udstyret med en multi scale-hals (ofte kaldet Fanned Frets), som kan se lidt skør ud for en, der aldrig har set den før.
Multi Scale er hvad det lyder som, simpelthen at hver streng har en forskellig skala/taktart, længere på de lave/tykke strenge og kortere på de høje/tynde.
Ibanez var den første til at bygge Multi Scale, Fanned Frets, eller hvad man nu vil kalde denne fantastiske opfindelse, på instrumenter, der ikke er specialbestilte boutique-instrumenter (men et prisskilt efter det). Alt sammen for at finde tilfredsstillende løsninger på de problemer, som nutidens metalmusikere møder med lavstemte guitarer. Så de lave strenge bliver flagrende og uklare, hvis "solostrengene" skal føles spilbare. Eller omvendt, hvis de lave niveauer bliver gode, bliver de lyse næsten uspillelige fingersplittere. For at få stabilitet i det lave skal du enten have en længere skala eller meget tykke strenge, ofte en kombination af begge dele.
Med multi scale får du et instrument, der føles og spiller fuldstændig afbalanceret på tværs af hele registeret, det ultimative kompromis mellem to modstridende mål.
De senere års musikalske udvikling med lavere stemninger og flere strygere stiller helt nye krav til, hvad instrumenterne skal kunne klare. Traditionelle 6-strengede, straight-fret, kortskala guitarer virker simpelthen ikke længere, strenge bliver som kogt spaghetti, intonerede som en skudkrage osv. Multi Scale er en løsning på disse problemer, idet alle strenge har forskellige skalaer.
Multi Scale har også den fordel, at den er yderst behagelig og ergonomisk at spille på, den er simpelthen fin til hænderne. De følger håndens naturlige vinkel alt efter hvor på halsen du spiller. Indbrudstiden, tiden til at vænne sig til at lege med den, er nul. Hænderne tilpasser sig med det samme uden nogen som helst problemer. Øjnene tager lidt længere tid at tilpasse sig, måske et kvarter eller deromkring.
I stedet for at vælge en vinklet bro af den traditionelle type, har Ibanez brugt en teknik, de med succes har brugt på deres basser i mange år, kaldet mono-rail-broen. Enkelt beskrevet er hver streng en bås, båse, der er fuldstændig adskilt fra hinanden. Dette giver optimal isolering af hver streng og strengene kan vibrere uden at påvirke og hæmme hinanden.
Dette er et instrument for dem, der vil have det bedste til lavtunet spil.
De er bygget til at give resultater på richterskalaen og stadig være meget gode instrumenter selv til solo/melodispil.
Specifikationer:
• Wizard III-8 Multi Scale.
• 5 stk ahorn/valnød hals.
• Kropsgribebræt af mahogni
• Jatoba gribebræt m/Hvid split offset prik indlæg.
• Jumbobånd.
• Mono-skinnebro.
• Array-8 MS (H) hals pickup.
• Array-8 MS (H) bro pickup.
• String Gauge: .009/.011/.016/.024/.032/.042/.059.
• Cosmo sort hardware.
Kompatibel taske: MR500C.
Hals:
• Skala: 692 mm/27,26" - 648 mm/25,5".
• Bredde 55 mm ved NUT.
• Bredde 80 mm ved 24F.
• Tykkelse 20 mm ved 1F.
• Tykkelse 21,5 mm ved 12F.
• Radius: 400mmR.
Kobling:
1. Stallmick i serie*
2. Stall mick split** parallelt med split neck mick
3. Stallmikrofon delt i serie med splithalsmikrofon
4. Halsmikrofon med spolerne forbundet parallelt***
5. Halskæde i serie
forbindelse:
1. Stallmick i serie*
2. Stall mick split** parallelt med split neck mick
3. Stallmikrofon delt i serie med splithalsmikrofon
4. Halsmikrofon med spolerne forbundet parallelt***
5. Halskæde i serie
* Serie, begge spoler af mikrofonen er forbundet i serie efter hinanden og mikrofonen giver lige så meget output og effekt som den er designet til. Læser du om mikrofonen på producentens hjemmeside, er det denne tilstand, der er beskrevet. Mikrofonen er derefter brummen slukkende og helt lydløs.
** Split, at mikrofonen er splittet betyder, at en af mikrofonens to spoler slukkes og bliver til en singlecoil (kun én aktiv spole). Det betyder, at du får halvdelen af output og effekt mikrofonen har, når spolerne er seriekoblet. Mikrofonen mister sin evne til at annullere brummen, når en spole slukkes. Men tilstande 2 og 4 er brummen undertrykkende og stille, da den aktive spole på stativet (tilstand 2) eller halsmikrofonen (tilstand 4) er forbundet parallelt med midtermikrofonen.
Den giver en blødere, lysere og mere åben lyd med en renere, klarere og fastere bas. En lyd, der passer meget godt til rene og semi-forvrængede lyde (eller for alt i verden, for at åbne op for selv en hårdt forvrænget lyd). Da kun én spole er aktiv, kan du vælge om du vil have den aktive spole mod broen eller mod halsen, hvilket påvirker hvordan den lyder, varmere tættere på halsen og lysere tættere på broen (kræver, at du fysisk slår pickuppen ind guitaren).
*** Parallelt er begge mikrofonens spoler forbundet parallelt med hinanden.
Det giver en svagere, renere, klarere og lidt lavere baslyd, end når spolerne er seriekoblet.
Det er slet ikke i singlecoil-retningen som coilsplitt er, lyden har stadig en tydelig humbucker-karakter. Meget anvendelig til for eksempel at få adgang til renere og klarere halsmikrofonlyde, både til rene akkordkomps og leadlyde, hvor du sætter pris på den ekstra dynamik og adskillelse mikrofonen får. Der er ikke noget klart eller præcist svar på, hvor meget svagere mikrofonen bliver, når den tilsluttes parallelt, det afhænger helt af mikrofonens konstruktion. Mikrofoner, der er opbygget af to identiske spoler, vil have cirka 25-33% lavere output, når du forbinder mikrofonerne parallelt i stedet for i serie. På nogle pickupper bliver den endnu svagere end det, ned til 50% af outputtet, den har i serie. Mikrofonen er stadig hum-annullerende.
For mere information, besøg dette produkts hjemmeside.
Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.